Leeg

Nieuws

  • Mimecast waarschuwt voor sextortion via e-mail

    Mimecast waarschuwt voor een nieuwe vorm van sextortion via e-mail. De aanvallers claimen dat ze naaktbeelden hebben bemachtigd door een mobiel apparaat te hacken. Ze dreigen de beelden naar pornosites te uploaden tenzij het slachtoffer betaalt. Er wordt gebruikgemaakt van Nest-camerabeelden om de claim geloofwaardiger te maken.  

    Begin januari kregen ruim 1600 Amerikaanse organisaties deze sextortion-mail binnen, blijkt uit onderzoek van Mimecast. De aanval is niet specifiek gericht op gebruikers van Nest-camera's. De Nest-camerabeelden worden alleen gebruikt om in te spelen op de angst dat elk Internet of Things-(IoT)-apparaat te hacken is. De beelden waren wel afkomstig van echte Nest-camera's en werden geëmbed vanuit de officiële Nest-website, maar deze camera's zijn niet van de slachtoffers.

    Zo werkt de aanval
    De aanvalsmethode is ongebruikelijk complex, waarschijnlijk om de opsporing te bemoeilijken. De eerste e-mail (afbeelding 1) bevat inloggegevens voor een e-mailbox van de aanvallers. Nadat het doelwit daar heeft ingelogd, moet hij of zij een e-mail openen waarin een URL staat.

      
    Deze link leidt naar een webpagina met Nest-camerafeeds (afbeelding 2). Onderaan de pagina krijgt het slachtoffer de opdracht om een e-mail te sturen naar een ander e-mailadres. Daarop volgt een automatisch antwoord met instructies om in te loggen op weer een andere mailbox. Hier staan de instructies voor de betaling.



    De aanvaller vraagt het slachtoffer om inloggegevens te sturen voor een Bitcoin-wallet met het geëiste bedrag. Dit is voor de cybercrimineel 'veiliger' dan een wallet in eigen beheer. De tweede optie is het aanschaffen van een vergelijkbaar bedrag aan cadeaubonnen. Bij beide betalingsmethoden zijn de daders zeer lastig te traceren.

    Onveilig IoT wakkert angst aan
    "Door de vele incidenten met gehackte camera's, smart-tv's en andere IoT-apparaten hebben cybercriminelen nu een nieuwe manier gevonden om mensen af te persen", zegt Dr. Kiri Addison, Head of Data Science Overwatch bij Mimecast. "Het is een bekend gegeven dat veel IoT-apparaten slecht beveiligd zijn. Hierdoor groeit de kans dat slachtoffers dergelijke claims van oplichters geloven. Bewustwordingscampagnes vormen de beste verdediging tegen dit soort aanvallen."

    22-01
  • Investeer met voordeel

    Een systeemplafond is oorspronkelijk een verlaagd plafond dat bestaat uit een roosterwerk waarop plafondplaten van bepaalde standaardafmetingen worden gelegd.

    Lichtarmaturen
    Door het roosterwerk ontstaat er een vrij toegankelijke ruimte tussen de bovenliggende vloer en het plafond. Deze ruimte wordt gebruikt voor de aanleg van verschillende systeemleidingen zoals elektriciteit, verwarming en ventilatie. De systeemplafondplaten liggen los op het rooster en zijn eenvoudig omhoog te duwen, te verwijderen en weer terug te leggen. De platen hebben standaard maten en kennen geïntegreerde lichtarmaturen.

    Productiviteit
    Het vervangen van de oude meestal TL armaturen naar led panelen biedt vele voordelen. Hoe lichter het kantoor hoe beter. Dit heeft alles te maken met de invloed van licht op de geestelijke en lichamelijke gezondheid. Een nagebootst ‘daglicht’ kan de productiviteit van de werknemers positief beïnvloeden. Hoe witter het licht, hoe beter de productiviteit en de alertheid. Naast de productiviteit en alertheid heeft licht ook een belangrijke invloed op de gezondheid en het welzijn.

    Lichtopbrengst
    De kleur, temperatuur en intensiteit van het licht spelen allemaal een belangrijke rol. Verlichting is van essentieel belang om goed te kunnen werken. De Led panelen zijn verkrijgbaar in drie verschillende kleuren: warm-wit, neutraal-wit en koud-wit. De meest gekozen kleur is neutraal-wit. Deze kleur is namelijk helder wit en niet te kil voor in bijvoorbeeld kantoorpanden. Warm-wit geeft sfeerlicht en koud-wit benadert het daglicht en heeft de maximale lichtopbrengst.

    Investering
    Het vervangen van armaturen heeft een prijs. Er zijn echter significante voordelen wat de investering interessant maakt. Het grootste voordeel is wel bekend, ledlampen zijn duurzaam en energiezuinig. Een led paneel verbruikt in vergelijking met Tl-verlichting zeker de helft minder stroom en kent zo’n 50.000 branduren. Veel led lampen voldoen aan de richtlijnen die worden gesteld door de subsidieregeling energie-investeringsaftrek. Deze regeling levert gemiddeld 11% voordeel op.
    De voordelen van duurzame en energiezuinige verlichting is door de subsidieregeling nog aantrekkelijker voor ondernemers. Vervolgens worden de energiekosten vanaf de aanschaf voor minimaal vijftig procent gereduceerd. Dat heet investeren in voordeel.

    21-01
  • Helft Nederlanders heeft vertrouwen in computers

    Hoewel meer dan de helft van de Nederlanders wel vertrouwen heeft in computers die beslissingen voor hen maken is er ook nog een grote groep (één op de vier Nederlanders) die zich niet realiseert dat computerbeslissingen vandaag de dag überhaupt al impact op hun leven hebben. Dit blijkt uit onderzoek van Kien/PanelWizard Direct in opdracht van TJIP, The Platform Engineers. Het bedrijf ondersteunt bedrijven binnen de financiële dienstverlening bij digitalisering en is zich sterk bewust van de menselijke factor bij technologische ontwikkelingen. Als kennispartner voor relaties doet TJIP dan ook regelmatig onderzoek onder consumenten.
     
    TJIP wilde weten in hoeverre Nederlanders zich bewust zijn van de invloed die computers vandaag de dag al hebben op hun leven en hoe ze daar tegenover staan, en dan met name waar het gaat om het nemen van geautomatiseerde beslissingen; algoritmes die bepaalde beslissingen zelfstandig nemen.
     
    Mens én machine, maar wie is verantwoordelijk?
    Meer dan de helft van de mensen vindt dat computers over het algemeen betere beslissingen maken dan mensen (51,2%), dat computers objectievere beslissingen maken (58,6%) en dat computers beter in staat zijn om beslissingen te maken op basis van veel data dan mensen (51%). Daarnaast vindt 59% van de ondervraagden het prima als een computer de eindbeslissing maakt. Zij vertrouwen een computer voldoende om de keuze te maken.

    Ook kwam in het onderzoek de vraag aan bod: Wie is er aansprakelijk als een computer een beslissing neemt? 50% van de respondenten denkt de persoon die de computer gebruikt aansprakelijk zou moeten zijn versus 40% die zegt dat de partij die de software heeft geschreven aansprakelijk is. De overige 10% had geen mening.
    Dingeman Leijdens, CEO van TJIP: “Uit de cijfers blijkt dat respondenten verdeeld zijn. Er zijn dus ook nog een heleboel mensen die beslissingen liever aan de mens over laten. TJIP staat daar net zo in; het is niet ‘of’ maar ‘en’. Mens én machine dus. Door te kijken naar patronen en verbanden in data zijn we juist in staat om bestaande vooroordelen bloot te leggen en besluitvorming te objectiveren.”  
     
    Bewustwording
    Een andere opvallende uitkomst van het onderzoek is dat bijna een kwart (23,7%) van de mensen niet weet dat er nu al belangrijke beslissingen worden genomen door computers. Denk bijvoorbeeld aan beslissingen die computers maken voor het verstrekken van een krediet of hypotheek.
     
    Leijdens: “TJIP is ervan overtuigd dat software dienend is aan de mens en zich focust op wat technologie voor organisaties kan betekenen en kijkt daarbij ook naar wat de impact van die technologie is op het leven van de mens. De uitkomsten van dit onderzoek onderschrijven de visie van TJIP dat de toekomst van dit soort technologieën in hybride modellen ligt. Dus in een combinatie van mensen en technologie waarbij elke component doet waarin hij of zij het beste is. TJIP heeft op dit gebied dan ook al enorm veel expertise opgebouwd en we realiseren op basis van deze visie systemen voor onze klanten die hen ondersteunen bij het efficiënter maken van hun bedrijfskritische processen zodat zij zich kunnen toeleggen op waar ze goed in zijn.”

    21-01
  • Ruim 1000 uitzendkrachten gebruiken Duurzame Inzetbaarheidsscan

    Om uitzendkrachten zicht te geven op de verschillende onderwerpen die van belang zijn om duurzaam inzetbaar te blijven en hoe ze er momenteel voor staan heeft DOORZAAM samen met TNO een korte vragenlijst opgesteld. Dit is de Duurzame Inzetbaarheidsscan (DIS) geworden.

    De DIS wordt o.a. gebruikt als kapstok in het traject Alles-in-1 voor uitzendkrachten ten behoeve van de ontwikkelgesprekken en is tevens de 0-meting. Vanuit de DIS en de ontwikkelgesprekken wordt bepaald welke interventie(s) gericht op de duurzame inzetbaarheid wordt ingezet. In het traject is ook sprake van een tussen- en eindmeting zodat het effect van het traject op de lange termijn gemeten kan worden.

    Door het invullen van de DIS krijg je inzicht in hoe jij er voorstaat aangaande de aspecten die van invloed zijn op duurzame inzetbaarheid. Zoals geestelijke en lichamelijke gezondheid, werknemersvaardigheden, financiële gezondheid, taal en digitale vaardigheden en vakvaardigheden en vakkennis. Zo zijn aandachtspunten wat betreft duurzame inzetbaarheid direct zichtbaar.
     
    In 2019 hebben maar liefst 1055 uitzendkrachten samen met een coach deze scan ingevuld. Van deze 1055  uitzendkrachten is 62% man en 38% vrouw. De leeftijden lopen uiteen, 33% zit in de leeftijdscategorie 25 tot en met 34 jaar, 24% in de categorie 35 tot en met 44 jaar en 20% valt in de categorie 45 tot en met 54 jaar.
     
    Het gros van de uitzendkrachten, 73%, werkt allereerst om geld te verdienen. Gevolgd door 64% die aangeeft te werken omdat ze het leuk vinden. Maar liefst 52% geeft aan te werken om zichzelf te willen ontwikkelen.

    Hieronder enkele opvallende cijfers die uit het rapport naar voren kwamen:
    - 95% wil graag meer leren - op het werk, via trainingen, cursus of van een collega;
    - 87% geeft zichzelf het cijfer 7 of hoger qua gezondheid;
    - 94% is op de hoogte hoe veilig gewerkt moet worden;
    - 11% komt niet uit met zijn weekloon;
    - 70% geeft aan voldoende aandacht van de uitzendorganisaties te krijgen.
     
    DOORZAAM het fonds voor de duurzame inzetbaarheid (DI) van uitzendkrachten heeft als missie om de duurzame inzetbaarheid van uitzendkrachten te stimuleren. Bij het stimuleren en bevorderen van duurzame inzetbaarheid gaat het om loopbaan, leren, ontwikkelen, gezondheid en financiën. Duurzame inzetbaarheid (DI) gaat over hoe wij allemaal op een goede en prettige manier, fit en met plezier kunnen blijven werken tot aan het pensioen. Wij geloven dat iedere uitzendkracht vitaal, veilig, vaardig en met plezier zijn/haar werk kan doen en kan blijven doen. Dit willen we bereiken door de uitzendwerkgevers en opdrachtgevers hierin mee te nemen.

    20-01
  • Axis Communications aanwezig op ISE 2020

    Axis Communications presenteert tijdens Integrated Systems Europe 2020 (ISE), dat plaatsvindt van 11 t/m 14 februari 2020 in de RAI Amsterdam, zijn portfolio van intelligente netwerkaudio-oplossingen. Verschillende live demo’s bieden inzicht in de mogelijkheden van netwerkaudio op het gebied van proactieve beveiliging, slim zonebeheer en eenvoudige migratie. Daarnaast lanceert Axis op de beurs een tweetal nieuwe netwerkluidsprekers.

    Nieuwe luidsprekers
    Op ISE 2020 introduceert Axis een tweetal nieuwe toevoegingen aan het audioportfolio: de AXIS C1310-E Network Horn Speaker - een eenvoudig te installeren hoornluidspreker met ingebouwde versterker voor heldere audio over grotere afstanden - en de AXIS C1410 Network Mini Speaker, geschikt voor publieke aankondigingen en achtergrondmuziek. Deze nieuwe PoE-luidspreker voor binnen wordt geleverd met een geïntegreerde microfoon voor geluidsopnames, PIR-sensor voor bewegingsdetectie en een RGB-sensor voor kleur- en lichtdetectie.

    Groeiende markt
    Hoewel de slimme netwerkaudiosystemen van Axis nog maar een paar jaar bestaan, krijgen ze al een aanzienlijke grip op de markt. “Naast onze netwerkvideo- en toegangscontrole-oplossingen, zien we een groeiend momentum in de richting van netwerkaudio”, aldus Edwin Beerentemfel, Manager Business Development bij Axis. “Naarmate de wereld om ons heen verandert en meer verbonden wordt, worden ook de mogelijkheden voor netwerkapparaten en hun toepassingen steeds groter. Het is een enorm voordeel dat het volledige Axis-portfolio is gebaseerd op open standaarden. Hierdoor profiteert netwerkaudio van de gebruiksvriendelijkheid en schaalbaarheid van IP-gebaseerde bewakingssystemen.”

    Complete oplossingen
    De netwerkaudiosystemen van Axis zijn complete oplossingen van hoge kwaliteit, direct klaar voor gebruik. Zo is iedere individuele luidspreker een geavanceerd audiosysteem in één product, met ingebouwde intelligentie, een versterker, equalizer, mixer, microfoon en digitale signaalprocessor. Het maakt verbinding met netwerken en streamt audio via één PoE-poort. Bovendien wordt het systeem geleverd met ingebouwde software, SIP-ondersteuning en voert het doorlopend zelftests uit. Naast luidsprekers voor binnen en buiten bestaat het Axis-audioportfolio uit microfoons, producten voor eenvoudige migratie van analoge naar digitale audio en audiomanagementsoftware.

    Netwerkaudio voor beveiliging
    Netwerkaudio is een waardevolle aanvulling op een videobewakingssysteem en maakt een intelligente, proactieve beveiliging mogelijk. Met behulp van camerabeelden en -analytics kunnen opgenomen audioberichten en live gepersonaliseerde spraakberichten worden ingezet in één of meerdere zones, bijvoorbeeld bij verdacht of crimineel gedrag. “Het op deze slimme manier ontmoedigen en afschrikken van incidenten en diefstal zorgt niet alleen voor een veiligere omgeving voor medewerkers en klanten, maar bespaart een organisatie ook veel tijd en geld”, aldus Beerentemfel.

    17-01
  • CSU hoog op Prestatieladder Socialer Ondernemen

    CSU heeft zich opnieuw gecertificeerd op de hoogste trede (trede 3) van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Met het keurmerk maakt CSU zichtbaar wat haar bijdrage is aan de werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Op donderdag 9 januari werd het certificaat officieel overhandigd in Uden door Yuri Starrenburg, bestuurder van PSO Nederland, aan Marco Gramser, directeur HR CSU.

    CSU was sinds september 2017 al gecertificeerd voor trede 3 en neemt het keurmerk opnieuw in ontvangst. Yuri Starrenburg: “Het keurmerk toont aan dat CSU voldoet aan de kwalitatieve eisen met betrekking tot passend werk, integratie, functioneren, ontwikkeling en begeleiding. Door aandacht te geven aan kwetsbare groepen mensen, neemt CSU haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ik ben verheugd het keurmerk opnieuw te mogen uitreiken.” Marco Gramser is ronduit trots: “Het is prachtig om gerekend te worden tot de koplopers in het bieden van werkgelegenheid aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Feit is dat het onderwerp al geruime tijd hoog op onze agenda staat en inmiddels verankerd is in onze visie en beleid, wat ook blijkt uit onze andere initiatieven op het gebied van SROI. Maar gezien de omvang van CSU is deze hercertificering iets heel bijzonders.”

    Samen socialer ondernemen
    De PSO is een door TNO & PSO-Nederland ontwikkeld wetenschappelijk onderbouwd meet- & registratie instrument en tevens kwaliteitskeurmerk dat inzichtelijk maakt in welke mate organisaties meer dan gemiddeld sociaal ondernemen, gericht op arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen. Dit zijn mensen die voorafgaand aan indiensttreding onder regelingen zoals de Participatiewet, WIA, WAO, WAZ, Wajong, Bijstand of WSW vielen. De prestatieladder kent vier niveaus (aspirant-status en trede 1,2 en 3) en geeft een beeld van de bijdrage van een bedrijf aan de werkgelegenheid voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt omdat de PSO uitgaat van een peiljaar. De initiatiefnemers van PSO riepen het keurmerk in het leven om bedrijven te stimuleren socialer te ondernemen.

    Het CSU-certificaat kan ook voor opdrachtgevers van nut zijn: de PSO-certificering stimuleert de keten doordat inkoop bij PSO-gecertificeerde organisaties gewaardeerd wordt en tevens bijdraagt aan het prestatieniveau.


    Yuri Starrenburg (bestuurder van PSO Nederland), Marco Gramser (directeur HR bij CSU), Floortje Houdijk (HR Expert bij CSU).

    17-01
  • Flyers als marketingtool

    Eén van de meest succesvolle manieren om vrij goedkoop reclame te maken is flyeren. Leg flyers neer op plekken waar veel mensen komen of verspreid ze gewoon huis-aan-huis in jouw werkgebied. Daarnaast zijn flyers multi inzetbaar. Flyers laten drukken is dan ook zeker aan te raden! Want je kan er veel mee. Zeker als je even slim nadenkt over de inhoud van de flyer! Want een perfecte flyer maakt niet alleen maar reclame, maar geeft ook de nodige informatie én zet aan tot actie. Waar let je op bij het ontwerpen van een flyer?

    Wat komt er in je flyer te staan?
    Allereerst moeten natuurlijk je logo, naam, website en adresgegevens duidelijk vermeld zijn. Een professionele flyer is zo ontworpen dat de naam eigenlijk opvalt zodra je er een blik op werpt. Blijft je flyer ergens liggen, dan zullen toevallige passanten ook even met hun neus op je naam gedrukt worden. En hoe bekender je naam, hoe meer klanten je tegemoet kan zien! Leg kort maar duidelijk uit wat je bedrijf doet en de speerpunten van je bedrijf. Zet er een call-to-action in, zodat mensen geprikkeld worden om contact met je op te nemen of om verder te kijken op je site. En uiteraard zorg je ervoor dat alles er mooi stijlvol uitziet, wat past bij datgene wat je als bedrijf wilt uitstralen. Het spreekt voor zich dat een kwalitatief mooie flyer meer aanspreekt dan een ‘vodje’.

    Flyers laten maken
    Flyers maken doe je dan ook niet zomaar. Ga er rustig voor zitten en denk er goed over na. Of schakel professionele hulp in. Dit kan zowel voor de lay-out zijn als voor de teksten. Folders bestellen is vervolgens niet zo moeilijk meer, dit kan op een simpele manier gewoon online. Flyers drukken is dan verder gewoon kinderspel. Meestal is het uploaden van het ontwerp voldoende. Denk nog wel even goed na op wat voor soort papier je het wilt laten drukken. Ga je bijvoorbeeld voor een glimmend effect om zo iets van luxe uit te stralen of ben je een bedrijf wat milieu hoog in het vaandel heeft staan? Uiteraard kan je dit ook laten zien door gebruik te maken van gerecycled papier. Zo kan je ook met dit soort keuzes al iets van je laten zien! Kies je voor een flyer of toch liever voor een uitgebreider geheel en ga je voor een folder? Uiteraard kan je meer kwijt in een folder, maar een flyer kan juist dé uitkomst zijn als je kort en krachtig je bedrijf onder de aandacht wilt brengen. En heb je haast? Online zijn er ook mogelijkheden te vinden waarbij je zelfs morgen je flyer al in huis hebt!

    17-01
  • Smart building backbone voor Luchthaven Zurich in The Circle project

    bGrid, de Nederlandse dienstverlener op het gebied van smart buildings, heeft de opdracht gewonnen om het nieuwe hoofdkantoor van Luchthaven Zurich in The Circle, het nieuwe innovatieve centrum op het vliegveld van Zurich, te voorzien van bGrid-sensoren en de bijbehorende software. Op deze manier krijgen zowel de eigenaar, beheerders als eindgebruikers inzicht in het gebruik van de diverse ruimtes, de luchtkwaliteit, temperatuur, licht, het geluidsniveau en de verbruikte energie.

    De sensoren van bGrid worden geïntegreerd in het architectonische ontwerp en zijn subtiel verwerkt in de plafonds. De sensoren verzamelen gebruiksdata die vervolgens wordt weergegeven in een dashboard voor beheerders. Door hier apps van derden aan te koppelen kunnen gebruikers van het pand bijvoorbeeld makkelijk locaties en vrije werplekken vinden en zelf de temperatuur, de luchtkwaliteit en het licht reguleren. Daarnaast kan de software van bGrid gekoppeld worden aan software van partners waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan. Het gebouw kent namelijk naast Luchthaven Zurich ook nog andere huurders voor kantoren, hotels, het congrescentrum, een gezondheidskliniek en diverse andere functionaliteiten.   

    Kleine voetafdruk
    Het ontwerp van The Circle is van architect Riken Yamamoto, eveneens de architect van de indrukwekkende Tianjin Library. Hij ontwierp The Circle zo dat het de luchthaven en het aan de andere kant liggende park met elkaar verbindt. Hoewel The Circle 180.000 m2 meet, heeft het slechts een voetafdruk van ongeveer 30.000 m2. Aan de behoefte aan verwarming en koeling zal worden voldaan met energie die is opgeslagen in ondergrondse thermische opslageenheden, terwijl het energie- en waterverbruik wordt geminimaliseerd door energieterugwinning. Het centrum wordt in 2020 geopend.   

    Wouter Kok, CCO van bGrid: “Het vorige project van Riken Yamamoto was enorm indrukwekkend, maar dit belooft daar nog overheen te gaan. Als bGrid zijn we erg blij met het vertrouwen van Luchthaven Zurich en we zien uit naar de verdere samenwerking.”

    16-01
  • AV-integratie en nieuwe werkplektechnologie

    Binnenkort laat Ricoh zien welke nieuwste innovaties het heeft ontwikkeld voor betere samenwerkingen, meer productiviteit en beter functioneren op de werkvloer. De specialist op het gebied van werkplektechnologie laat dit alles zien tijdens de grootste AV-vakbeurs ter wereld, ISE (11 – 14 februari in RAI Amsterdam).

    In de RAI zal Ricoh laten zien wat het in huis heeft op het gebied van WaaS-oplossingen (Workplace as a Service), evenals het portfolio communicatieservices dat altijd in ontwikkeling is. Daarnaast kan het publiek kennismaken met de mogelijkheden voor integratie van systemen op mondiale schaal en de nieuwe, proactieve AV Managed Service van Ricoh.

    Bij de stand staan specialisten die bezoekers precies kunnen vertellen hoe Ricoh op consistente wijze normen voor werkplektechnologie kan implementeren in alle landen waar de klant actief is. Dat is mogelijk dankzij Ricoh's mondiale aanwezigheid, consistente oplossingsontwerp en aanbestedingsinstrumenten, en toeleveringsketen van wereldklasse.

    Onderdeel van de AV Managed Service is het AV Network Operations Centre in Polen, dat met de juiste kennis, tools en best practices op het gebied van beheer op afstand, klaarstaat voor de klant. Het is een gecentraliseerde kennisbank en betrouwbaar aanspreekpunt voor ondersteuning op verschillende niveaus in de hele EMEA regio.

    Daarnaast zal het nieuwe Ricoh Collaboration Board te zien zijn. Dit stijlvolle board bouwt voort op het interactive whiteboard van Ricoh en is voorzien van een scherm tot wel 75 inch, een intuïtieve gebruikersinterface en geavanceerde AV-instellingen. De Collaboration Boards zijn leverbaar vanaf medio 2020 en gaan de samenwerking binnen teams in het bedrijfsleven en daarbuiten nog verder verbeteren.

    Tijdens de vakbeurs kunnen bezoekers zelf ervaren hoe gebruiksvriendelijk de systemen zijn. Zo worden er demonstraties gehouden van Ricoh's Office365-uitbreidingsservice voor interactive whiteboards, de Ricoh Integrated Collaboration Cloud (RICC) met AI-ondersteuning voor eindgebruikers, en Reactive Suite, waarmee creatieve input op afstand mogelijk wordt. Ook kunnen bezoekers aan de Ricoh-stand meer te weten komen over het bredere portfolio van oplossingen: het uitgebreide ecosysteem voor smart vergaderruimtes, video- en samenwerkingsoplossingen, digital signage en werkplekbeheer, mede mogelijk gemaakt dankzij technologiepartners.

    De AV-experts van Ricoh zijn te vinden bij stand A110 in hal 11, bij Unified Communications. Bezoekers kunnen niet alleen ervaren hoe de producten werken, maar ook te weten komen hoe ze op de werkvloer innovatiever kunnen worden en het gebruik van hun huidige werkruimtes kunnen optimaliseren. Bovendien maken bezoekers elke dag kans op een Theta V 360-camera.

    16-01
  • Enexis bereidt zich voor op energietransitie met SAP S/4HANA

    Enexis moderniseert en vereenvoudigt de ERP-omgeving met SAP S/4HANA. De netbeheerder legt hiermee de basis voor een eenvoudigere, meer wendbare IT-infrastructuur die nodig is voor de energietransitie. SAP-partner Accenture begeleidde de implementatie.
     
    Enexis is een van de 7 netbeheerders verantwoordelijk voor het transport van gas en elektriciteit in Nederland. De energietransitie heeft gevolgen voor de organisatie. Het bedrijf moet snel kunnen inspelen op veranderende behoeften. Dat vraagt om een IT-omgeving en bijbehorende processen die daarin kunnen faciliteren. Om dat te realiseren, lanceerde Enexis het bedrijfsbrede programma 'EneXt'.
     
    EneXt
    "In de energietransitie neemt het werk voor ons als netbeheerder sterk toe. Tegelijkertijd zie je dat technisch personeel om al dit werk uit te voeren schaars is. Dat vraagt om extra efficiency. Daarnaast vraagt de energietransitie om flexibiliteit van de netbeheerder in het invullen van haar rol", schetst Jan Willem Janse, programmamanager EneXt bij Enexis.
     
    "Met EneXt willen we daarom processen versimpelen en standaardiseren en het IT-landschap wendbaarder maken. Het vervangen van de ERP-omgeving is hiervan een belangrijke eerste stap", vervolgt Janse. "Op dit moment hebben we een complex landschap waarbij het doorvoeren van wijzigingen complex en tijdrovend is. Dat is in de veranderende omgeving midden in de energietransitie ongewenst."
     
    Snelle implementatie
    In 2017 ging het roer om. De netbeheerder koos voor SAP S/4HANA als ERP-oplossing om het huidige R/3-landschap te vervangen. Na een aanbestedingsronde koos Enexis voor Accenture als implementatiepartner. De implementatie was na een periode van kadering en maken van een overall geïntegreerde blauwdruk binnen een jaar gerealiseerd.
     
    Binnen die periode zijn niet alleen het ERP-systeem en de overige applicaties en integraties gerealiseerd, maar zijn ook de processen aangepast op de standaardomgeving. Volgens Laurens Snoeren, programma- en projectmanager bij Accenture, was het geheim een nauwe samenwerking met de business en de projectorganisatie van Enexis volgens een op maat opgezette SAFe-methodologie.
     
    Haico Hangx, programmamanager S/4HANA bij Enexis, beaamt dat. "Voor zo'n ingrijpende operatie is een jaar ongekend snel. Het is gelukt dankzij de goede samenwerking tussen Accenture en Enexis, waarin we de business nauw betrokken hielden. Bovendien hebben we de implementatie bewust in stapjes gedaan. Een gefaseerde uitrol bleek voor zo'n grootschalige implementatie verstandiger", zegt Hangx.

    Finance
    Hoewel de omgeving nog maar net 'live' staat voor een deel van de organisatie, ervaart Enexis nu al de voordelen van SAP S/4HANA. Met name de finance-afdeling kan nu veel sneller en eenvoudiger rapportages draaien. "Dat is belangrijk, want we moeten regelmatig rapporteren aan onze stakeholders. Ook hebben ze nu veel sneller inzicht in de stand van zaken", aldus Hangx.

    Voet aan de grond
    De komende maanden zal het nieuwe ERP-platform verder voet aan de grond krijgen binnen Enexis. Zo maakt het bedrijf nu nog gebruik van SAP Central Finance-architectuur. Dat is een 'brugoplossing' zodat de financiële gegevens van de lokale vestigingen die de switch nog niet gemaakt hebben, geconsolideerd worden in het centrale S/4HANA-systeem. Deze tijdelijke architectuur zal de komende jaren worden uitgefaseerd als de lokale vestigingen stapsgewijs overgaan naar het centrale S/4HANA-systeem. "Het belangrijkste is dat we nu een wendbare basis hebben voor de toekomst", besluit Snoeren.

    16-01

meer nieuws

Leeg