Leeg

Nieuws

  • Ahrend brengt stilte terug op de werkvloer

    Met open kantoren, flexibele werkplekken en multimedia zijn we meer verbonden dan ooit. Zonder dat we ons er al te vaak bewust van zijn, eisen we met onze gesprekken en geluiden andermans ruimte op. Waar stilte verdwijnt, wordt de kans op burn-out, depressie en zelfs alzheimer groter. En wordt welbevinden, leren, onthouden en creëren moeilijker. Wij brengen de stilte weer terug. Eerst op plekken waar gewerkt wordt. Want met stilte presteren we beter en voelen we ons vitaler. En daarom doet Ahrend een oproep. Tot stilte. A call for silence.

    Activiteit gerelateerd werken wordt steeds vaker omarmd. Werkplekken die zijn afgestemd op een bepaalde activiteit dragen namelijk positief bij aan de workflow en passen bij flexibiliteit. De Silence CALL brengt stilte terug op onze werkplek. Je gebruikt de Silence CALL om een gesprek te voeren als het in je werkomgeving erg rumoerig is, of je wanneer je de stilte om je heen niet wilt onderbreken. De ruimte biedt genoeg flexibiliteit om de setting van je werkomgeving aan te passen, zonder grote veranderingen te hoeven maken en investeringen te doen.

    Het strakke ontwerp van designer Basten Leijh is een perfecte match met de designtaal van Ahrend. De samenstelling van hout, akoestisch materiaal, stof en isolatiemateriaal  zorgen voor een hoge geluidsreductie tot 47 dB. De Silence CALL is daarmee één van de best isolerende producten in de markt. Het is de functionele oplossing voor ongestoord en geconcentreerd werken in een moderne en open kantoorruimte.Dankzij de twee glazen wanden ben je niet helemaal afgesloten en kun je nog zien wat er om je heen gebeurt. De hoge akoestische kwaliteit van de ruimte biedt je tegelijkertijd genoeg privacy.


    25-03
  • Brancheorganisatie Cyberveilig Nederland bestaat een jaar


    Cyberveilig Nederland bestaat een jaar en heeft al meerdere resultaten geboekt. Het initiatief van acht security-dienstverleners om de digitale weerbaarheid van Nederland en kwaliteit van de cybersecurity te vergroten, is uitgegroeid tot een branchevereniging met ruim 40 leden en diverse concrete wapenfeiten.

    Wat begon met een achttal enthousiaste founding partners is inmiddels gegroeid tot een vereniging met ruim 40 leden vanuit uiteenlopende takken in de cybersecurity-branche. Het brede draagvlak heeft geleid tot verschillende resultaten op zowel politiek als zakelijk vlak.

    Cyberveilig Nederland is actief deelnemer in de Nationale Cyber Security Alliantie, die is ontstaan vanuit de Nationale Cyber Security Agenda. Ook heeft de vereniging input geleverd ten behoeve van de Defensie Cyber Strategie en zijn meerdere gesprekken met kamerleden gevoerd. Hier is niet alleen gesproken over de risico’s binnen het digitale domein, maar ook de kansen die een sterke cybersecurity sector in Nederland biedt.

    Cyberveilig Nederland heeft het belang van cybersecurity nadrukkelijk op de kaart gezet. Dit heeft er mede toe geleid dat er financiering is gekomen voor een nationaal project waarin Cyberveilig Nederland met verschillende organisaties samenwerkt aan een risicomodel, certificering(en) en keurmerk voor de sector. Aan dit project, dat wordt geleid door het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV), wordt vanuit diverse leden een inhoudelijke bijdrage geleverd.

    Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) bracht in 2018 een nieuwe leidraad ‘Coordinated vulnerability disclosure’ uit, een beschermingsmethode waarbij ethical hackers worden ingezet om bedrijven te beschermen tegen cybercrime. Hierop volgend publiceerde Cyberveilig Nederland een stappenplan om organisaties te helpen om deze ‘coordinated vulnerability disclosure’ te implementeren en kwetsbaarheden in de eigen organisatie te vinden.

    Het Ministerie van Economische Zaken heeft een beroep gedaan op de aanwezige kennis binnen de branchevereniging met het oog op onder andere het innovatieklimaat van de cybersecurity-sector. In nauwe samenwerking wordt onderzocht hoe het security-ecosysteem kan worden verbeterd tussen publieke, private en onderzoeksinstellingen.

    Verder werken de leden samen om duidelijk te maken dat cybersecurity geen technisch probleem meer is, maar een business-vraagstuk, waarin IT-oplossingen samenkomen met bijvoorbeeld gedragsverandering, verzekeraars en producenten van IoT-apparatuur.

    Petra Oldengarm, directeur Cyberveilig Nederland: “Digitale weerbaarheid vergroot je niet door er alleen over te praten; er moet actie worden ondernomen. Naast de vele gesprekken hebben we diverse concrete acties ondernomen om bedrijven te helpen. De komende periode willen de focus leggen op vooral veel doen in plaats van alleen praten.”

    “We mogen trots zijn op de resultaten in het eerste jaar. Als branchevereniging brengen we de leden samen en faciliteren we dat zij hun doelstellingen beter, sneller en makkelijker kunnen realiseren”, aldus Oldengarm. “We richten ons nu op verdere groei van de vereniging en verankering van onze standpunten bij overheden en de maatschappij als geheel, maar vooral op het toevoegen van waarde door concrete acties en resultaten. Nederland loopt qua digitale infrastructuur voorop, en daarmee zijn we ook gelijk een interessant doelwit. Security is noodzaak, maar biedt ook kansen. Die positieve kant willen we de komende tijd nog meer kracht bijzetten.”


     
      

    22-03
  • De leaseauto inleveren: dat kan nog beter


    Het inleveren van een leaseauto is voor velen het sluitstuk van het leaseproces. Aan dat laatste stuk valt nog wel wat te verbeteren door leaserijders, fleetmanagers én leasemaatschappijen. Alphabet zet met het robotiseren de volgende stap op weg naar een efficiënter proces.

    Een ingeleverde leaseauto wordt altijd geïnspecteerd. Alphabet schakelt daarvoor Macadam in. Die heeft een uitgebreide database met (schade)cijfers. Daaruit blijkt dat in Nederland een ingeleverde leaseauto gemiddeld 4,5 belastbare schades heeft en dat slechts 20% van de leaseauto's geheel schadevrij wordt ingeleverd. Ondanks deze magere rapportcijfers blijkt Nederland het in Europees verband trouwens helemaal niet zo slecht te doen. In andere landen telt de auto bij inleveren gemiddeld 7 schades en haalt maar 7% van de leaseauto's schadevrij de eindstreep.

    Dat kan beter
    Ook het beste jongetje van de klas kan het nog wat beter doen. Waar voor de meeste ingeleverde auto's nog schade verrekend moet worden, valt voor fleetmanagers nog wel wat te besparen. Aan hen en de leasemaatschappij de schone taak om leaserijders te wijzen op het belang van het melden van schades en het schadevrij inleveren. En dat wordt steeds belangrijker. Schadeherstel en onderdelen kosten immers steeds meer. En een snel proces bevordert een goede eindafrekening.

    Robotisering versnelt proces
    Maar ook aan de kant van de leasemaatschappij kan het inleverproces verbeterd worden. Met de uitbesteding door Macadam heeft Alphabet de schade-inspectie zelf strak georganiseerd; in het daaropvolgende traject is het tijd voor een volgende stap. Binnenkort start Alphabet met RPA (Robotic Process Automation), waarmee het innameproces van een leaseauto verder wordt gedigitaliseerd. De robot logt in op de systemen van Macadam, leest de bevindingen in en vergelijkt die met de vastgelegde informatie bij Alphabet. Hierdoor neemt de robot eenvoudig, routinematig werk uit handen waardoor de foutkans tot een minimum daalt en het proces nog efficiënter verloopt, wat uiteindelijk resulteert in een nog betere customer experience. Van de ruim 100 schouwingen die Macadam voor Alphabet in Nederland per dag uitvoert, hoopt Alphabet dat de helft daarvan vanaf september dit jaar door een robot administratief kan worden verwerkt. De robot is er een van tien die Alphabet International laat bouwen voor verschillende arbeidsintensieve en repeterende processen.

    21-03
  • Duurzaamheid bepaalt de blik van facilitair managers


    Facilitair managers zien duurzaamheid als het belangrijkste thema voor hun inkoopbeleid. Kosten spelen daarbij een ondergeschikte rol. In het facilitaire domein gaat – exclusief vastgoed – bijna 33,5 miljard euro om: 4,5% van het bruto binnenlands product. Dit is een stijging van 2,9% ten opzichte van de laatste meting in 2017.

    Tweejaarlijks onderzoek
    Dit blijkt uit het Facility & Workplace Management Marktonderzoek 2019. Dit is een tweejaarlijks trendonderzoek dat wordt uitgevoerd door Twynstra Gudde in opdracht van FMN, de beroepsvereniging voor het facilitaire domein. Het is de zesde keer dat dit onderzoek is uitgevoerd. In het onderzoek hebben ruim 500 facilitair professionals aangegeven welke overwegingen in hun beleid de grootste rol spelen.

    Trendbreuk
    Duurzaamheid komt als belangrijkste thema uit de bus. Dat is een duidelijke trendbreuk ten opzichte van eerdere edities van het onderzoek. Twee jaar geleden stond dit thema nog op de tiende plaats. Parijs en Urgenda hebben facilitair managers blijkbaar op andere gedachten gebracht. Ook voor de komende vijf jaar verwachten zij dat duurzaamheid op één blijft staan. Of dit in praktijk ook ergens toe leidt, is overigens nog afwachten. Er zijn veel ambities, maar nog weinig concrete plannen.

    Klantgerichtheid
    In het rijtje van belangrijkste thema’s is ook het onderwerp klantgerichtheid gestegen. Dit staat nu op plaats twee. Er is meer aandacht voor de eindgebruiker en voor de kwaliteit van dienstverlening. Steeds vaker wordt onderkend dat de facilitaire organisatie een bijdrage kan leveren aan bijvoorbeeld een aantrekkelijk werkgeverschap.

    Kostenmanagement
    Mede als gevolg van de voorspoedige economie daalt het thema kostenmanagement verder naar een bescheiden zevende plaats. Maar ook de gestegen belangstelling voor duurzaamheid en klantgerichtheid verklaren de daling. Tot voor kort waren duurzaamheid en klantgerichtheid vooral mooie woorden die niets mochten kosten. Nu lijken deze thema’s bepalend te zijn voor de keuzes die facilitair managers maken en zijn zij bereid hierin te investeren.


    20-03
  • Securitas en AGN continueren samenwerking

    Afnemers van de Alarmgroep Nederland (AGN) zijn ook de komende vier jaar verzekerd van beveiliging op afstand vanuit het Securitas Operations Center (SOC) in Geldrop. Vrijdag 15 maart hebben Securitas en AGN de overeenkomst getekend en de samenwerking met vier jaar verlengd tot en met 2022.

    Onderdeel van de service van de AGN naar haar afnemers is onder meer de dienstverlening vanuit het recent vernieuwde Securitas Operations Center. Vanuit het SOC worden de panden en persoonlijke eigendommen van de afnemers met de nieuwste technologieën beveiligd. De alarmcentrale is koploper in de regie over preventieve en toekomstbestendige veiligheidsoplossingen en een centrum waarin optimaal samenspel tussen Customer Service Operations en Support en Data Analytics centraal staat.
     
    De AGN is een samenwerkingsverband tussen meer dan dertig kwalitatief hoogwaardige en gecertificeerde technische beveiligingsbedrijven die gespecialiseerd zijn in inbraaksignalering, toegangsbeheer, camerabewaking, brandbeveiliging en domoticasystemen. De AGN-leden werken onderling intensief samen op het gebied van bijvoorbeeld productinkoop en kennisuitwisseling. Het samenwerkingsverband kan daardoor een totaalpakket aan beveiligingssystemen bieden met een landelijke dekking en toch maar één aanspreekpunt.

    Securitas zal vanuit haar Securitas Operations Center (SOC) in Geldrop de afnemers van de AGN voornamelijk op afstand beveiligen. Binnen het SOC zijn de Particuliere Alarm Centrale, het Video Monitoring Center, de High Security Room, de dispatch afdeling voor Securitas Mobile en het

    20-03
  • Techniek Nederland en Holland Solar gaan samenwerken


    Techniek Nederland en Holland Solar gaan zich samen inzetten voor de energietransitie. Nu de groei van zonne-energie in ons land razendsnel gaat, vinden beide organisaties dat ze de krachten moeten bundelen. Met een symbolische ondertekening op de beurs Solar Solutions in Vijfhuizen bekrachtigen de voorzitters Doekle Terpstra van Techniek Nederland en Jaap Baarsma van Holland Solar op 19 maart de afspraak. De brancheorganisaties gaan onder meer samenwerken op het gebied van kwaliteitsverbetering. Een uitgebreidere samenwerkingsagenda wordt de komende maanden opgesteld.


    19-03
  • Atos versterkt beveiliging Olympische Spelen met identificatie op basis van gezichtsherkenning

    Atos heeft voor de Olympische Spelen die in 2020 in Tokyo plaatsvinden het Advanced Access Control Systeem ontwikkeld. Dit systeem wordt ondersteund met software voor gezichtsherkenning van NEC en IT-oplossingen van Panasonic. In haar hoedanigheid van wereldwijd IT-partner van het Internationaal Olympische Comité en als systeemintegrator van deze editie van de Olympische Zomerspelen is Atos verantwoordelijk voor het beheer van het Advanced Access Control System.

    Om te waarborgen dat de alle leden van de Olympische familie probleemloos toegang krijgen tot het evenement zet Atos in op een versterking van haar beveiligingssystemen. Dit doet zij onder meer door de toepassing van een systeem dat is gebaseerd op gezichtsherkenning. Dit voorziet in een strikt beveiligd identificatieproces dat een kortere doorlooptijd heeft in vergelijking met eerdere edities van de Olympische Spelen. Het is de eerste keer in de geschiedenis van de Olympische Spelen dat gezichtsherkenning wordt ingezet voor atleten, vrijwilligers en stafmedewerkers.

    Ook zal Atos voor het eerst gebruikmaken van IC-chips die door DNP en Toppan zijn geleverd aan het Organiserend Comité van de Olympische Spelen in Tokyo. Haar infrastructuur omvat beveiligde systemen op meer dan 350 toegangspunten bij 43 officiële wedstrijd- en andere locaties, waaronder het International Broadcast Centre, het perscentrum en het Olympisch Dorp. De IC-chips worden geïntegreerd in de accreditatiekaarten van alle atleten, vertegenwoordigers van federaties en de volledige Olympische familie.

    Het gezicht van elk lid van de Olympische familie, zo’n 300.000 personen, ondergaat een fotografische validatie om binnen het NEC-systeem data te creëren. De identiteit van de desbetreffende persoon wordt vervolgens bevestigd door de foto op de accreditatiekaart te combineren met de data in het systeem voor gezichtsherkenning dat bij elk toegangspunt is geïnstalleerd.

    “We zijn er trots op invulling te kunnen geven aan onze rol als Officiële Wereldwijde IT-partner van de Olympische Spelen van Tokyo door een strikt beveiligde omgeving voor alle deelnemers te creëren. Door onze samenwerking met NEC en Panasonic zijn we in staat om een baanbrekend systeem voor gezichtsherkenning te realiseren. Hiermee wordt het risico op inbreuken, storingen en wachttijden bij elk toegangspunt tot een minimum beperkt. We gaan deze innovatieve oplossing inzetten om een veilig verloop van de Olympische Spelen te kunnen waarborgen”, zegt Johan Taams, directeur Atos in Nederland.

    Vorig jaar beleefde Atos al een internationale primeur door de belangrijkste IT-systemen van de Olympische en Paralympische Winterspelen van PyeongChang 2018 in de Cloud te leveren. De Olympische Spelen die in 2020 in Tokyo plaatsvinden, worden de tiende achtereenvolgende Spelen waarvan Atos wereldwijd IT-partner van het IOC is. Atos is sinds 1992 leverancier van de IT-systemen van de Olympische Spelen.

    19-03
  • Woonveste, BAM Wonen en BAM FM tekenen overeenkomst voor 50 jaar onderhoud

    Eric van den Eijnden, directeur-bestuurder van Woonveste, Frans Fonteijn, directeur zuid bij BAM Wonen en Frank Jansen, Manager Commercie & Projecten van BAM FM hebben een overeenkomst getekend voor het onderhoud van 64 nul-op-de-meter(NOM)woningen die worden gerealiseerd in twee projecten in Vlijmen en Helvoirt. BAM Wonen levert deze twee projecten dit jaar op in opdracht van Woonveste. Na oplevering neemt BAM FM het onderhoud voor de NOM-woningen de komende 50 jaar voor haar rekening.


    v.l.n.r. Frans Fonteijn (BAM Wonen), Eric van den Einden (Woonveste) en Frank Jansen (BAM FM)

    In Helvoirt heeft BAM Wonen in opdracht van Woonveste eerder dit jaar veertien grondgebonden NOM-woningen opgeleverd. Een warmtepomp die gebruik maakt van de warmte uit de grond gaat de woningen verwarmen, koelen en voorzien van warm tapwater. De woningen worden geventileerd door een gebalanceerde ventilatie met warmteterugwinning. De benodigde elektriciteit voor de installaties en het huishoudelijk gebruik wordt opgewekt middels PV-panelen op het dak. De woningen wekken voldoende energie op om te voorzien in verwarming, warm water en elektriciteit en zijn daarom ook niet aangesloten op het gas.

    BAM Wonen realiseert momenteel ook vijftig NOM-appartementen in opdracht van Woonveste op de voormalige kerklocatie in de wijk Vliedberg in Vlijmen. Hiervan zijn 32 appartementen bestemd voor de sociale verhuur en 18 appartementen voor Chapeau Woonkring Heusden. Het gebouw heeft drie tot vier bouwlagen en sluit qua uitstraling aan op de bestaande bouw. Ook in dit project wekken de appartementen voldoende energie op om te voorzien in verwarming, warm water en elektriciteit. De appartementen worden eind juni van dit jaar opgeleverd.

    In het onderhoud dat BAM FM uitvoert, zit zowel de benodigde garantie voor de NOM-onderdelen als het bouwkundig onderhoud. BAM FM heeft veel ervaring in het onderhouden van gebouwen en is ook betrokken bij de garantie voor NOM-renovaties. Behalve het onderhouden van de NOM-onderdelen verzorgt BAM FM ook het dagelijks onderhoud van de woningen. Het is de eerste keer dat een dergelijke samenwerking tussen BAM Wonen en BAM FM wordt gerealiseerd. “Waar we in het verleden vaak bij aanbestedingen een meerjaren onderhoudsbegroting moesten opstellen, is nu voor het eerst dat het onderhoud ook daadwerkelijk aan de bouwende partij wordt uitbesteed. Dit is de manier om samen in het ontwerp tot de juiste keuzes te komen waarmee het comfort voor de bewoners wordt verhoogd en de totale kosten gedurende de gehele verhuurperiode wordt verlaagd”, aldus Frans Fonteijn.

    18-03
  • Werkgever bemoeit zich graag met scheiding en andere privéproblemen van medewerker

    Werk en privé zijn steeds meer met elkaar verweven. Dit blijkt ook uit de mate waarin er volgens werkgevers een (belangrijke) rol voor hen is weggelegd wanneer een medewerker met privéproblemen, zoals een scheiding, kampt. Het jaarlijkse HR Benchmarkonderzoek van HR dienstverlener Visma | Raet laat zien dat meer dan de helft van de bestuurders (59%) vindt dat een leidinggevende een rol moet spelen wanneer medewerkers privéproblemen hebben. Medewerkers zien deze rol voor de werkgever in veel mindere mate. 78 procent vindt het zijn eigen verantwoordelijkheid en wil niet dat de werkgever zich met zijn privésituatie bemoeit.

    Rol voor werkgever
    De medewerker vindt het wel prettig wanneer een werkgever signaleert dat er werk gerelateerde klachten zijn. Driekwart van de medewerkers (76%) wil dat de werkgever zich wel degelijk bekommert over hem als hij stress op de werkvloer ervaart. Ook wanneer de werk-privé balans ver te zoeken is, geeft twee derde van de medewerkers (68%) aan dat dit tevens een (gedeelde) verantwoordelijkheid is van de werkgever.

    Marco Winkel, Directeur Human Resources bij Visma | Raet: “Medewerkers nemen hun werk mee naar huis, maar nemen thuis ook mee naar hun werk. Dat is het gevolg van de digitale maatschappij waarin we leven. Het stressniveau neemt toe naarmate er privé zaken spelen waar de werkgever geen invloed op heeft. Dit heeft ook effect op het functioneren van medewerkers op kantoor. Wanneer een werkgever hiervan niet op de hoogte is en alleen ziet dat zijn prestaties achteruit gaan, kan dat vervelende gevolgen hebben voor de medewerker. Het is daarom belangrijk om je als medewerker in sommige gevallen kwetsbaar op te stellen en te vertellen dat de prestaties momenteel vanwege privéproblemen achter kunnen blijven. Negen van de tien keer is het een tijdelijke situatie en kan de werkgever hier begrip voor tonen en wellicht aangeven dat het verstandiger is om rustiger aan te doen.”

    15-03
  • Lucom sluit gemeenten aan op e-facturatienetwerk Simplerinvoicing / PEPPOL

    Met nog ruim een maand tot de deadline van 18 april voor de wettelijke e-facturatieverplichting heeft Lucom Benelux meerdere gemeenten aangesloten op het Simplerinvoicing-/PEPPOL-netwerk. Met deze implementatie kunnen Gemeenten Molenlanden, Bodegraven-Reeuwijk en Montferland voortaan een groot gedeelte van hun facturen elektronisch ontvangen en verwerken en voldoen ze ruimschoots op tijd aan de Europese Richtlijn 2014/55/EU. Ook de aansluiting van Gemeenten Venray, Doetinchem en Velsen laat niet lang meer op zich wachten.

    Voor Gemeenten Molenlanden, Venray, Bodegraven-Reeuwijk en Doetinchem verzorgt Lucom Benelux het complete factuurproces inclusief integratie van de Peppol-functionaliteit. Bij Gemeenten Montferland en Velsen wordt de aansluiting gerealiseerd met behulp van de ‘Ready to Go’-oplossing van Lucom Benelux. Met deze oplossing kunnen organisaties binnen 1 à 2 dagen efficiënt aangesloten wordt op het PEPPOL-netwerk zodat ze tijdig kunnen voldoen aan de wet- en regelgeving.

    Nieuwe wetgeving
    De nieuwe wetgeving schrijft voor dat e-facturen moeten voldoen aan een Europese norm (EN 16931), waardoor er voor zender en ontvanger duidelijkheid is over het uitwisselingsproces. Een e-factuur is geen pdf of gescande papieren factuur, maar een xml-bestand, dat elektronisch wordt uitgewisseld. E-facturen kunnen via e-mail naar klanten verstuurd worden, maar dit proces verloopt veel efficiënter via het ‘PEPPOL- netwerk’ waarmee facturen in zijn geheel digitaal kunnen worden afgehandeld.

    Gerelateerde processen
    Naast de oplossingen voor in- en verkoopfacturen biedt Lucom oplossingen om andere gerelateerde processen te digitaliseren. Bijvoorbeeld ook declaraties, verplichtingenadministratie met order- en factuurmatching, budgetbewaking, contractfacturatie en -beheer, subsidieregelingen, etc. kunnen worden ondersteund door het Lucom Interaction Platform. Dit impliceert veelal kostenbesparingen, maar ook procesverbetering en processnelheid. Verder draagt papierloos werken bij aan een schoner milieu!

    Actief in uiteenlopende branches
    Lucom Benelux is de dochteronderneming van Lucom GmbH en digitaliseert ook processen voor uiteenlopende andere organisaties, zoals KPN, Renewi, Vodafone, Aviko, DixonsCarphone (UK), Albert Schweitzer Ziekenhuis, Ministeries, etc.

    15-03

meer nieuws

Leeg